Gedreven door mijn passie voor techniek ben ik dagelijks, zowel in de professionele context als in de privé context, bezig met ICT in de breedste vorm. Technische uitdagingen spelen hierin een grote rol. Ik vind het zalig om samen met een team van gedreven collega’s te zoeken naar oplossingen voor uitdagende en niet alledaagse vraagstukken, deze te testen, uit te werken en om te zetten naar werkbare toepassingen. “Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.” (Albert Einstein) is mijn lijfspreuk.

Jurgen van der Jagt - Nieuws & Blogs



Data en innovatie

26-4-2018 - Jurgen van der Jagt

Ongeveer een jaar geleden heb ik in een blog ‘Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden’ geschreven over de kracht van visualisatie van data. Immers door het formuleren van een scherpe onderzoeksvraag en vervolgens de daarmee samenhangende analyse en interpretatie van deze data, kan men de adequate vervolgacties uitzetten. We zien dus dat data = kennis = kracht. Deze formule is echter alleen van toepassing als deze gegrond is in verzamelde kwantitatieve en kwalitatieve data.

Toon meer informatie

(Samenwerken == 010100100101)

29-6-2017 - Jurgen van der Jagt

Mijn collega Willem van Vredendaal schreef laatst een blog over zijn passie: ‘Verschilt de samenwerking in een sportteam van het werken bij Optimale Samenwerking?’ Naar aanleiding van mijn interesse in software code, heb ik de relatie tussen samenwerken en software code nader onderzocht. Te snel trok ik de conclusie dat het samenwerken tussen mensen geen relatie zou hebben met de abstracte wereld van eentjes en nulletjes. Echter blijkt dat, wanneer het gaat om effectief samenwerken, wij nog erg veel kunnen leren van ‘Interoperability’ van software (samenwerken tussen software).

Toon meer informatie

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden

24-1-2017 - Jurgen van der Jagt

’’Use a picture. It’s worth a thousand words’’.

Een van de eerste personen die deze zin hanteerde was Arthur Brisbane, een bekende Amerikaanse redacteur uit de vorige eeuw, pratend over journalistiek en publiciteit. Later, in de jaren ‘20 werd dit overgenomen in de advertentie-wereld om klanten uit te nodigen naar producten te komen kijken, dat zou meer zeggen dan honderd persoonlijke brieven of advertenties. Ironisch genoeg werd er in de advertentie geen gebruik gemaakt van afbeeldingen, slechts van woorden.

Toon meer informatie

Security zit tussen je oren

11-12-2015 - Jurgen van der Jagt

In het nieuws komen we het helaas dagelijks tegen; een datalek hier, privé gegevens op straat daar. En net wanneer u denkt dat u alles goed en veilig geregeld heeft blijkt er een lek in één van de erkende security protocollen te zitten of laat een medewerker per ongeluk een USB stick met bedrijfsgevoelige data in de trein liggen.

Wat kunt u hier dan nog tegen doen? En hoe kunt u, uzelf en/of uw organisatie hier tegen beschermen? Terug naar het stenentijdperk is natuurlijk altijd een optie. Voortaan weer communiceren middels pen, papier en postduiven is een mogelijkheid. Echter ontbreekt het bij deze optie aan het gebruikersgemak waar we hedendaags zo aan gewend zijn geraakt. Daarnaast bestond het onderscheppen van data vroeger natuurlijk ook al. Een postduif lande ook wel eens op het verkeerde balkon. Gewoon geen data meer versturen dan? Dit zou een groot deel van de problemen kunnen oplossen maar ik vraag me af of dit nu echt functioneel is. Uiteindelijk dient er een gezonde balans gevonden te worden tussen het beveiligen, gebruikersgemak en de functionaliteit. Deze drie aspecten kunnen niet zonder elkaar en werken bovendien niet optimaal wanneer er geen gezonde balans tussen deze aspecten gevonden kan worden.

Toon meer informatie